A nivell musical, la nova producció de Tannhäuser que aquesta temporada ha
estrenat l’Òpera Estatal de Baviera difícilment pot ser igualada, i ja no
diguem superada. El principal artífex és un dels millors directors del nostre
temps, Kirill Petrenko, un nom al·lèrgic com pocs als focus mediàtics, tot i la
posició que ocupa, com a titular del teatre muniquès, i la que ocuparà, com a
titular de la Filharmònica de Berlín.
El Wagner de Petrenko (el primer cop que
dirigia aquesta partitura) ha estat d’una autoritat i d’una evidència incontestables,
on cada variació de tempo o de dinàmica naixia de la lògica interna del discurs
i no d’un reclam egocèntric de l’atenció cap a la batuta. Al seu servei, les
forces estables del teatre van estar a nivell estratosfèric: si el cor a l’entrada
dels pelegrins posava els pèls de punta, l’orquestra va exhibir una precisió i
unanimitat en la resposta irreprotxables. Costaria molt destacar algun passatge
per sobre d’altre, però ja posats, esmentem l’imponent concertant de l’acte
segon, amb un temps més àgil (que no precipitat) de l’habitual, o el preludi de
l’acte tercer, d’una concentració admirable.
Petrenko no era l’únic que debutava en Tannhäuser, també ho feia el protagonista,
Klaus Florian Vogt. La veu del tenor alemany no és cap secret i el seu so
blanquinós, ara amb més gruix i consistència, agradarà més o menys. I si és
cert que a la narració de Roma de l’acte tercer es pot demanar més angoixa
existencial, no és menys veritat que Vogt és un cantant escrupolós, un músic
íntegre que fraseja amb gust. Fora d’unes petites dubitacions textuals i una
curiosa fluixesa en la primera estrofa de l’himne a Venus, Vogt va estar en tot
moment a l’alçada del repte. És aquest Tannhäuser un pas previ a Tristan? El
temps ho dirà.
Reina de Munic, Anja Harteros va ser l’Elisabeth
dels nostres somnis gràcies a una veu consistent, dúctil, expressiva, de timbre
vellutadament atractiu, i un cant generós i mai barroer. Més encara que en un
magnífic “Dich, teure Halle”, va ser
en el duo subsegüent amb un inspirat Vogt on Harteros va regalar miríades de
detalls, replicades en una commovedora pregària a l’acte tercer, mentre que la
seva veu va saber imposar-se sense esforç en el concertant de l’acte segon.
Christian Gerhaher va ser un Wolfram que va cisellar cada frase amb l’atenció
minuciosa de l’orfebre, amb un cant que mereixia sense discussió el premi al
concurs, i que va culminar amb un “O du,
mein holder Abendstern” al·lucinant. El baríton alemany va gosar els
murmuris més impalpables, la interiorització expressiva més pregona, només
possible amb la plena complicitat de la subtilesa no menys al·lucinant amb què
Petrenko va controlar l’orquestra. La qualitat es va mantenir en la resta del
repartiment, començant per Georg Zeppenfeld, Hermann de consoladora calidesa
tímbrica, i un bon grup de cavallers, entre els que va destacar el Walther de
Dean Power, de qui es va incloure la cançó de l’acte segon, incursió de la
versió de Dresden en aquesta edició de Viena. Elena Pankratova em va convèncer
més com a Venus a Munic que com a Kundry a Bayreuth. La veu és penetrant i el
fraseig està ben modulat, malgrat una dicció a vegades boirosa. Ara bé, que la
soprano russa tingui en repertori tant Elektra com la Rosalinde de Die Fledermaus desafia la meva
comprensió.
D’un director com Romeo Castellucci no calia
esperar una lectura dramatúrgica convencional. El seu treball, fruit d’una
profunda reflexió, parteix d’imatges i símbols l’associació dels quals amb la
història en qüestió ha estat menys evident en aquest Tannhäuser que en anteriors, i fascinants, propostes seves com Parsifal, Orfeo ed Euridice o Moses und Aron. El director italià
defuig les dualitats usualment associades a l’obra, com paganisme-cristianisme,
artista-societat o amor carnal-amor espiritual. Aquest darrer punt, de fet, el
capgira, ja que si Venus apareix com una deessa neolítica, amb pits i cos
descomunals (envoltada de masses informes de carn), el vestit de la pura
Elisabeth mostra un cos nu (Castellucci signa decorat, vestuari i
il·luminació).
Cada acte es basa en un element potent de
significat no sempre clar. Així, el primer està dominat per l’arc i la fletxa:
l’arc com a eina caçadora dels cavallers, que arrosseguen Tannhäuser com si fos
la seva presa i, alhora, visualització de l’arpa que acompanya els seus
càntics. Un exèrcit d’amazones es dediquen a disparar dotzenes de fletxes
durant l’obertura i la bacanal, amb una coreografia (de Cindy Van Acker) de
gèlida precisió que serà un dels fils conductors de l’espectacle. També el
cercle té el seu rol en un depurat estil visual, mentre que els pelegrins
carreguen un gran roc daurat, esmicolat en el seu retorn a l’acte tercer. A l’acte
segon, la “teure Halle” és un espai
viu, mòbil, amb una coreografia incessant de cortines entre les quals deambulen
els personatges. El cercle dóna pas al cub, presidint el concurs de cant, on es
projectes paraules al·lusives i, on en algun moment, hi ha algú a dins
movent-se de forma convulsa. L’efecte final és, tanmateix, notable, amb l’espai
escènic enxiquint-se i enfosquint-se mentre envien Tannhäuser a Roma.
L’acte tercer canvia de nou d’ambient,
presidit en aquest cas per dues tombes, no pas amb els noms de Tannhäuser i
Elisabeth, sinó amb els de Klaus i Anja (inquietant, si més no). Durant tot l’acte
uns figurants hi aniran col·locant una successió de rèpliques de cadàvers en
creixent estat de descomposició, mentre al fons es projecten sense aturador
referències temporals que arriben als milions de milions de milions d’anys. Al
final, només quedaran les cendres dels dos cossos, que Vogt i Harteros uneixen
en un túmul il·luminat. Un cop més, Castellucci planteja més preguntes que no
pas ofereix respostes (si és que n’ofereix) i, tot i la fascinació estètica de
moltes imatges, una ment limitada com la del cronista va quedar ben perplex la
majoria de cops. Ah, però la música...
Fotografies: Wilfried Hösl
(Representació vista el 28 de maig de 2017)
Gràcies Xavier per la magnífica crònica. M'hauria agradat veure-la i gaudir-la com tu has fet.
ResponElimina