L’Òpera Estatal de Baviera continua essent un
dels emporis lírics on més ve de gust anar-hi, i la nova producció d’Il trittico (sorprenentment, la primera
en italià de la història del teatre) ha afegit més raons. En realitat, una de
les raons ja és coneguda de fa temps i, no per això, menys important: la
presència com a director musical de Kirill Petrenko. El titular de la casa
abordava per primer cop aquesta polièdrica partitura de Puccini, amb resultats
poc menys que miraculosos.
Amb un mestratge desconcertant, Petrenko va
revelar tots els colors, tots els accents, totes les mixtures sonores, totes
les atmosferes dels tres títols puccinians, evidenciant la poderosa modernitat
d’un compositor que sempre va estar ben atent a tot el que s’esdevenia al voltant,
a tot el que es respirava a l’època. Ecos de Debussy, de Ravel, però també de
Stravisnky, van ser ben perceptibles en la lúcida versió de Petrenko sense que,
tanmateix, Puccini mai deixés de ser Puccini. Les superposicions tímbriques,
les combinacions inesperades, els ritmes obsessius: res va escapar ni a la
prodigiosa batuta del mestre rus ni a una orquestra, a les seves ordres, sempre
superlativa. Seria, però, un error considerar la versió com a purament
simfònica, perquè Petrenko és un formidable director de teatre, atent sempre
als fluxos i refluxos de la tensió dramàtica. Serien incomptables els exemples
de les meravelles que Petrenko va extreure d’aquestes tres peces a les quals va
donar la seva tinta específica: la foscor ominosa d’Il tabarro (la transició quan Michele es queda sol després del duo
amb Giorgetta posava la pell de gallina), l’escalf beatífic de les primeres
escenes de Suor Angelica, l’impuls
guspirejant de Gianni Schicchi. Ras i
curt, cal seguir sempre que es pugui Kirill Petrenko en tot allò que faci, “he’s the real thing”.
Que el fossat fos el gran protagonista de la
representació no vol dir que a l’escenari defallís ningú, ans al contrari, el
repartiment reunit a Munic va ser formidable, sense baules febles, començant
per Il tabarro. En un repertori que
li escau d’allò més, i amb una veu que ha recuperat, si no el fulgor, sí la
fermesa de fa un temps, Eva-Maria Westbroek va ser una Giorgietta abrandada en
el seu anhel de fugir d’un entorn depriment. La seva esperança rau en Luigi, un
Yonghoon Lee de veu robusta, tot i certa tendència al fraseig lacrimògen quan
recull el so. La sorpresa agradable, tenint en compte el seu historial en els
grans papers de baríton de Wagner i Strauss, va ser Wolfgang Koch, Michele de
ferida humanitat i notable impacte vocal: el sol agut amb què va coronar l’ària
deixava clar que el pobre tenor no tenia res a fer. Kevin Conners (Il Tinca),
Martin Snell (Il Talpa) i Claudia Mahnke (La Frugola) van donar tot el gruix
requerit als seus episòdics personatges, Dean Power va ser un evocador Venedor
de cançons i, com a parella d’enamorats, Rosa Feola i Pavol Breslik van fer un avançament
de la seva aparició a Gianni Schicchi.
Junt amb Petrenko, la gran triomfadora de la
vetllada va ser sense discussió Ermonela Jaho, i puc confessar que va ser molt,
però molt difícil contenir les llàgrimes, tan devastadora va ser la seva Suor Angelica. La soprano albanesa
s’entrega en cos i ànima, sense reserves, ja sigui en els precs escruixidors a
la Zia Principessa, en el murmuri d’un “Senza
mamma” directe al cor, d’una intensitat emocional quasi insuportable, en
els arravataments místics, en la desesperada consciència del pecat comès pel
suïcidi i en l’alleujament per la salvació final (com de bé va morir, per altra
banda). Una encarnació d’aquelles que no s’obliden. Michaela Schuster va ser
una Principessa, com Koch a Il tabarro,
sorprenent i molt efectiva, una interpretació sinuosa, viperina de veu i gest,
a l’alçada d’una de les confrontacions més dures de tot el repertori. De nou,
impecable l’equip vocal reunit al seu voltant, tant les solistes com el cor
femení, amb menció especial per a la Suor Genovieffa dolça, gens carrinclona,
d’Anna El-Khashem.
Petrenko també deuria tenir alguna cosa a
veure en què “O mio babbino caro”
tampoc no sonés carrincló, a banda d’estar ben cantat per la Laueretta de Rosa
Feola, fent bona parella amb el Rinuccio de Pavol Breslik, de timbre preciós si
bé no estic del tot segur que el repertori italià sigui el que més l’escaigui.
Òbviament, Gianni Schicchi és una
obra més de conjunt que les altres dues parts d’Il trittico, i de nou Munic va fer els deures amb un equip
irreprotxable (potser la Zita de Michaela Schuster estava una mica passada de
voltes?). El focus, tanmateix, recau en el protagonista, i no només perquè en
aquest cas la seva grandària física fos evident. Excepte error, era el primer
cop que Ambrogio Maestri encarnava Schicchi, un paper que és un bombonet per a
un dels Falstaff de referència del nostre temps, el qual es va beneficiar d’una
veu tonant i un fraseig esmolat.
Les primeres impressions no solen ser de fiar,
i en el cas de la producció bavaresa va ser així. La visió inicial del túnel
metàl·lic que, al llarg de la funció, descobrirem que és el decorat únic dissenyat
per Bernhard Hammer per a les tres parts, espanta d’entrada. Però no es tracta
només de les variacions que amb quatre elements i una molt bona il·luminació
(signada per Alex Brok) s’aconsegueixen en cada obra, sinó de la mirada
unitària que la jove directora holandesa Lotte de Beer dóna al tríptic,
plantejat a partir del nexe que uneix els tres títols, la mort, amb el túnel
fent de nexe entre passat, present i futur. Un seguici fúnebre ens descobreix
el dolor de Giorgietta i Michele per la pèrdua del seu fill, punt d’arrencada
del seu progressiu distanciament. El vestuari de Jorine van Beek ens situa, com
toca, a principis del segle XX, i l’acció està ben menada per De Beer, fins a
un primer cop d’efecte, quan una part del túnel gira amb el cos inert de Luigi
dins. No cal patir, Yonghoon Lee estava ben lligat.
No hi ha solució de continuïtat amb Suor Angelica, amb un nou seguici
fúnebre que al marxar, aquest cop, revela el grup de monges tallant els cabells
a la protagonista. De Beer subratlla les tendències suïcides d’Angelica, un
personatge sempre al límit, sobretot en la confrontació amb la Zia Principessa,
amb moments d’una inesperada agitació física. La directora afegeix bons detalls
(la noble agafa la mà de la neboda perquè signi els documents desitjats), i
resol prou bé el sempre problemàtic miracle: la verge apareix dins d’un seguit
de creus il·luminades amb el nen d’Angelica, que al final també girarà. A l’inici de Gianni Schicchi el que gira és el llit del mort, primer gag d’una
posada en escena que aposta per una comicitat sense embuts, cal·ligrafiada amb
cura i amb moments frenètics, i un vestuari que opta per un segle XIII de
colors cridaners. Al final, tots els intèrprets de les tres obres acompanyen
Schicchi en la seva petició de comprensió i aplaudiment al públic. I a fe que
el van aconseguir tots en aquesta funció d’estrena, sobretot Jaho i Petrenko,
mentre que De Beer no va rebre ni mitja protesta. Cal continuar anant a Munic.
Representació vista el 17 de desembre de 2017.
Fotografies: Wilfried Hösl
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.