L’Òpera de Frankfurt ha decidit presentar la
nova producció de l’òpera pòstuma de Meyerbeer amb un doble títol, L’Africaine – Vasco da Gama, és a dir,
el títol amb què es va estrenar el 1865 (encara que la protagonista no fos pas
africana) i el que també havien considerat el compositor i el seu llibretista,
Eugène Scribe, també traspassat abans de l’estrena. La decisió és un bon
recordatori de l’eix que recorre l’obra, la colonitzada i el colonitzat,
lligats per una història d’amor impossible. De fet, Vasco, amb la seva obsessió
per la conquesta i la glòria, deu ser dels personatges més antipàticament
egocèntrics de tota la literatura operística, malgrat la música meravellosa que
té al seu càrrec.
Aquesta trobada, o, més ben dit, topada de civilitzacions,
la trasllada el director d’escena Tobias Kratzer al món de la ciència ficció,
inspirant-se en les sondes Voyager i Pioneer que als anys 70 del segle passat
duien missatges de la Terra a possibles civilitzacions extraterrestres. Aquí,
Sélika i els seus són criatures d’un altre planeta de pell blava (una barreja
d’Avatar i els Barrufets) amb bonys
al cap, mentre que Vasco, com era d’esperar, és un astronauta solcant l’espai.
El concepte hauria estat més plausible, o fàcil de pair, si la realització
visual (Rainer Sellmaier per a decorats i vestuari, Manuel Braun per als
vídeos, Jan Hartmann per a les llums) no hagués semblat digna d’una space opera de sèrie Z. La nau espacial
de l’acte tercer era d’una pobresa esfereïdora, igual que els vestits
d’astronauta, mentre que la caracterització dels extraterrestres bé podria
merèixer una demanda judicial per part dels afectats. El seu planeta, a més,
recordava un Garden Center presidir
pel color blau. El teatre no és el cinema, i en un gènere com la ciència ficció
el risc de caure en el ridícul és ben gran. Una altra perla de la funció va ser
el vol dels astronautes fora de la nau a l’acte tercer, moment rebut amb
aplaudiments i franques rialles per part del públic, que deuria pensar que era
millor agafar-s’ho tot a broma.
Kratzer va afegir alguns vídeos per
contextualitzar la proposta, com imatges de Carl Sagan (el responsable de la
mítica sèrie Cosmos), o un fragment
dels Tristos tròpics de Lévy Strauss
projectats com el text introductori de La
guerra de les galàxies. Una direcció poc inventiva, tot i algun apunt sense
continuïtat –el nen assetjat pels seus companys durant l’obertura, a causa per
la seva obsessió per un coet-, tenia el llast afegit d’algunes solucions
ridícules (una civilització que navega per l’espai mata els terrícoles a
coltellades?). Per sort, al final el muntatge es va redreçar una mica amb un
bri de poesia, amb Sélika flotant cap a Vasco (més aviat, eren els seus dobles)
en ple deliri premortem abans que la crua realitat faci la seva entrada: el
descobridor torna victoriós per reclamar el planeta a cop de bandera clavada
sobre la seva superfície.
Sort que el vessant musical va ser més
estimulant, amb una versió força extensa de la partitura de Meyerbeer a partir
de l’edició crítica estrenada, com a Vasco
de Gama, el 2013 a Chemnitz. Va ser destacable, sobretot, la llarga escena
de la mort de Sélika, punt culminant de la magnífica interpretació de Claudia
Mahnke: veu dúctil i segura per dalt i per baix, i fraseig meticulós que feia
justícia al vessant més tendre d’aquesta reina fatalment enamorada de l’home
equivocat. Aquest va ser encarnat de forma no menys remarcable per Michael
Spyres, amb una veu perfectament col·locada i una línia senyorívola. Només
algun agut blanquinós i una relativa manca de potència en els passatges més
dramàtics podia fer enyorar un tenor de recursos més voluminosos. A canvi, el
cantant nord-americà va signar un deliciós ‘O
doux climat’ (altrament coneguda com ‘O
Paradis’).
Kirsten MacKinnon s’incorporarà la temporada
vinent a la troupe de Frankfurt (de
la qual Mahnke n’és un brillant exponent), un bon fitxatge si hem de jutjar per
una Inès de veu fresca i brillant. Andreas Bauer va aportar la rudesa requerida
al dolent Don Pedro (la seva baralla amb Vasco a l’acte tercer va ser un dels
moments més ridículs del muntatge), mentre que Brian Mulligan feia oblidar la
recautxutada caracterització amb un Nelusko de gran prestància. Un aplicat
equip de secundaris, entre els quals Magnús Baldvinsson doblant com a Gran
Inquisidor i Gran Sacerdot de Brahma (els extremismes religiosos es toquen), va
estar a les ordres d’Antonello Manacorda. La seva prioritat semblava més aviat
l’eficàcia dramàtica que l’exploració de les no poques belleses de la
partitura. La Frankfurt Opern- und Museumorchester, tot i algun solista meritori,
no va anar gaire més enllà d’un so pla i pastós, probablement poc estimulada
per la batuta. Malgrat tot, la representació va tenir prou atots vocals com per
aportar arguments consistents a la validesa de L’Africaine. O de Vasco da
Gama.
Representació vista el 2 de març.
Fotografies: Monika Rittershaus
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.