L’impacte
d’aquestes funcions d’Elektra (n’he
vist la primera i l’última), no per
previsible, ha estat menys anorreador, gràcies a la conjunció d’un títol que,
tant per la música de Strauss com pel text de Hofmannsthal, continua sacsejant
l’esperit, una posada en escena d’una lúcida humanitat i una lectura musical de
primera magnitud, tot plegat contribuint a fer d’aquesta producció una de les
fites de la història recent del Liceu, que bé mereix algunes reflexions prèvies
abans de valorar l’espectacle en sí.
L’èxit apoteòsic
de la producció no s’entén només per la seva pròpia qualitat, també hi té a
veure la fam del propi aficionat liceista, sotmès als darrers temps a una dieta
de mediocritat confortable amb puntuals puntes d’excitació. Una dieta que tot
apunta encara haurem d’aguantar força temps, amb la qual cosa el més trist que
ens podria passar és que aquesta Elektra no
sigui l’arrencada d’una nova era d’esplendor, sinó un miratge fugisser la
memòria del qual s’engrandirà en comparació amb les estretors quotidianes. Sóc
el primer en desitjar equivocar-me del tot, només el temps dirà si és així. Per
altra banda, aquest triomf no és pas cap fruit de la mercadotècnia cada cop més
invasiva del teatre, sinó conseqüència inevitable de l’única recepta segura per
reeixir en el món de l’òpera: aconseguir una conjunció òptima entre obra,
producció, direcció musical i repartiment. Quan es té la màxima cura de tots
els factors, els resultats acompanyen. I aquesta és una tasca que un teatre de stagione com el Liceu, amb un número
limitat d’obres per temporada i, sobre el paper, sense el risc de rutina dels
teatres de repertori, hauria de realitzar de forma més continuada.
Dues darreres
reflexions paral·leles. Un cop més, el Liceu, començant per l’orquestra, s’ha
posat les piles i treballat al màxim per afrontar el repte no pas menor d’una
obra de la complexitat d’Elektra. Un
esforç que en altres repertoris considerats, de forma encertada o no, menys
difícils es transforma en relaxació, i d’aquí venen funcions ben poc
engrescadores de Verdi, Puccini o Donizetti, per citar només alguns noms. Per
descomptat, l’excel·lència no es pot assolir sempre, però els desnivells
interpretatius entre títols són sovint excessius. I, finalment, aquesta Elektra ha estat coproduïda amb Ais de
Provença, la Scala, el Met, la Staatsoper de Berlín i l’Òpera Nacional
Finlandesa. Encara juguem en aquesta lliga o ens hem desenganxat de projectes de
similar magnitud?
El muntatge de Patrice
Chéreau, recreat amb cura per Vincent Huguet, ha arribat a l’últim teatre
coproductor amb la imponent austeritat arquitectònica del decorat de Richard
Peduzzi i la inconcreta contemporaneïtat del vestuari de Caroline de Vivaise
creant un marc quotidià –el pròleg mut de les criades netejant el pati és ben
definidor- per a una tragèdia sense una distanciadora dimensió mítica. El
desaparegut director francès va bandejar tota histèria i exageració per
centrar-se en les mirades, els gestos, les reaccions, detallats al mil·límetre,
d’uns personatges aclaparats per una espiral de violència que, al final, no
condueix a cap catarsi, sinó a la mera estupefacció. En especial, la relació entre
Klytämnestra i Elektra pren una dimensió del tot diferent, no pas dos monstres xisclant-se
l’una a l’altre sinó una mare i una filla separades per un mur d’incomprensió. La
mirada final, desesperançada, de Klytämnestra sobre Elektra, amb un mínim
intent, abandonat al capdavall, de consolar-la, és una de les grans revelacions
del muntatge, així com el refús de la rialla histèrica que la tradició marca
per a la reina de Micenes quan marxa sabent la notícia de la mort, suposada, d’Orest.
Com podia mostrar Chéreau una mare rient-se de la mort del seu fill? La
proximitat que atorga al Liceu sens dubte ha fet que les petites reserves,
fruit també de l’excés d’expectatives, que em va generar la producció quan la
vaig veure al Met hagin desaparegut. Ja no importa que a escena a vegades hi
hagi més personatges dels estrictament necessaris, o que se’ns mostrin fets que
no hauríem de veure. La impecable cal·ligrafia amb què Chéreau escriu aquesta
tragèdia eterna deixa una petja inesborrable.
Les tres
protagonistes del muntatge original del 2013 arribaven amb l’espectacle fresc
després de les recents funcions a Berlín, començant per una impressionant Evelyn
Herlitzius de qui es pot al·legar que Elektra és el paper de la seva vida. Una
creació abrusadora, traduint tot el dolor, la fúria i l’exaltació de la
princesa atrida amb un cant sempre matisat, una veu, més que cabalosa, penetrant,
sobretot un agut incisiu com un làser, i una entrega escènica absoluta. Poc
importa que en l’última funció la veu trigués una mica més en assentar-se o que
alguns sons fossin més raucs, el triomf de Herlitzius és dels que fan època. Al
seu costat, Waltraud Meier és una tant atípica, per feminitat gens guinyolesca,
com fascinant Klytämnestra, un paper que, per tessitura, massa greu, no li
acaba d’escaure, però que resol amb un art del saber dir el text sense parió i
un magnetisme escènic que fa que sigui impossible treure-li els ulls de sobre. Els
gestos, les mirades, la forma de gratar-se compulsivament, tot va contribuir a
fer palpable també la humanitat ferida d’aquesta reina. Completava aquest trio
formidable Adrianne Pieczonka amb una Chrysothemis entendridora, amb una veu
que ha perdut una mica de vellut, però no pas consistència.
Molts dels cantants
secundaris també eren presents fa tres anys a Ais de Provença, com l’impecable
Aegisth de Thomas Randle, o l’entranyable contribució d’il·lustres veterans com
el nonagenari Franz Mazura (present als mítics muntatges de Chéreau del Ring a Bayreuth i Lulu a París), Renate Behle, i Roberta Alexander, una inesperada
Cinquena serventa (paper normalment assumit per cantants més joves) que s’inscriu
en l’àmplia mirada generacional amb què Chéreau recrea la gent que habita al
palau micènic. Correctes les altres serventes, mentre que el Servent Jove de
Florian Hoffmann es va escanyar menys l’últim dia que a l’estrena. La principal
novetat liceista va ser el ben ajustat Orest d’Alan Held, al costat del Servent
vell de Mariano Viñuales.
Aquesta Elektra també ha estat una fita de la
titularitat de Josep Pons, esperonant una orquestra en gran forma en una
lectura crepitant que ressaltava pler de detalls d’una instrumentació
exuberant, alhora que n’emfasitzava la seva encara avui xocant modernitat.
Posats a ser primmirats, a vegades la batuta de Pons pensava més en frases que
en paràgrafs, una mica més de continuïtat en el discurs no hagués estat
sobrera, com tampoc ho hauria estat un control més ferri de les expansions del
metall. Hi va haver també petits errors de càlcul: la marxa que marca l’arribada
de Klytämnestra no va tenir prou implacabilitat (si comences massa fort, el
marge de progressió es redueix) i els cataclísmics acords finals van sonar, els
dos dies, un xic desinflats. Detalls que no impedeixen valorar en la seva justa
mesura l’excel·lent tasca d’un Pons que va desfermar un volcà sonor amb rius de
lava que queien sobre uns espectadors que pocs cops hauran sortit tant colpits del
teatre.
Fotos: A. Bofill
[Versió ampliada
de l’article publicat al diari ARA el 9 de desembre]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.