La temporada regular del Palau de les Arts de
València ha arrencat amb una obra encara ben infreqüent de veure programada, I vespri siciliani de Verdi. Davide
Livermore, intendent i director artístic del teatre, repescava el muntatge que
va fer a Torí fa 5 anys i que el 2013 duia a Bilbao. A diferència de les
funcions de l’ABAO, Livermore tornava a la traducció italiana d’aquesta grand opéra i prescindia del ballet (un
pegot audiovisual a l’Euskalduna).
Tornada a veure, la producció segueix sent una
enginyosa reflexió sobre la democràcia, a Itàlia i a tot arreu, d’un encaix, no
obstant, no sempre evident en el canemàs dramàtic de l’obra. Assassinats
polítics, manipulació dels mass media, corrupció de les elits, teleporqueria,
violència i tortura policial d’un estat pseudodemocràtic: Livermore dispara a
tot a i a tothom, amb el zenit en un acte segon que recrea l’atemptat contra el
jutge Falcone a Sicília. Al final, tots els protagonistes, fins i tot Procida
(retratat més com a fanàtic que com a alliberador) reben la fúria d’un poble
tip de tot plegat mentre es projecta de fons l’article primer de la constitució
italiana, que proclama que la sobirania recau en el poble, el qual l’exerceix
en les formes i els límits de la constitució.
Va influir l’idioma en la lectura de Roberto
Abbado, més propensa a la hipèrbole que al refinament, i d’una aparatositat
buida en els grans clímaxs? El director musical (junt amb Fabio Biondi) del
teatre valencià es va mostrar eficaç en termes generals, sense oferir grans
revelacions sobre la partitura, i sense evitar algun desacord amb el cor (quasi
sepultat al final pel brogit del fossat). Està clar que l’Orquestra de la
Comunitat Valenciana no ha perdut potència, però sí llustre i precisió (un sol
exemple, l’amenaçadora figura rítmica amb què comença l’obertura va sonar
confusa, sense perfil definit).
El mateix estil interpretatiu de la batuta va
afectar als dos protagonistes de veu més impactant. Juan Jesús Rodríguez té un
instrument expansiu, extens, de projecció generosa, ideal per al repertori
verdià, la qual cosa li va permetre oferir un Guido di Monforte autoritari i
sever. Només li va faltar més capacitat per al clarobscur per assolir la plena
excel·lència. Sense llegir el nom al programa, era evident que el baix que
interpretava Giovanni da Procida era de filiació eslava, pel deix entre ennassat
i sibilant de la veu d’Alexander Vinogradov. Va ser una interpretació tonant, vocalment
potent, i alhora amb més intents de matisació que el baríton.
La península ibèrica segueix sent un dels
territoris més visitats en aquesta tardor gloriosa de carrera que està vivint
Gregory Kunde, ja Henry a Bilbao, ara Arrigo. El centre i el greu sonen més
buits (i costen més d’escalfar), però el terç superior manté la seguretat
esclatant (el falset del re sobreagut de l’acte cinquè va estar millor resolt aquest
cop). El més remarcable del tenor nord-americà, tanmateix, continua essent l’elegància
i noblesa del cant. Sofia Soloviy (en alternança amb Maribel Ortega després de
la baixa d’Anna Pirozzi) no va convèncer gaire en els actes extrems, que demanen
més agilitat i on la veu mostrava desconnexió entre registres i un greu feble.
Aquest instrument de tons fumats es va trobar més còmode en les expansions
líriques dels actes centrals, llastrades per una dicció poc nítida. El Centre
de Perfeccionament Plácido Domingo va aportar bons elements per als papers
comprimaris. En conjunt, una representació que va ser més exhibició vocal que
drama.
Fotos: Tato Baeza
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.